Elektromobilis ir krovimo kabelis

Elektromobilių nuvažiuojamas atstumas

Elektromobilių Įkrovimo stotelė Charge Amps 22 kW dvivietė
828 views 0 komentarus

Turbūt vienas ir pats pagrindinis reikalavimas naujiems elektromobiliams yra jų nuvažiuojamas atstumas. Elektromobilis gali turėti kad ir patį gražiausią veganišką interjerą ar patį įspūdingiausią eksterjerą, bet jeigu toks elektromobilis tenurieda 150 kilometrų vienu įkrovimu, toks elektromobilis yra praktiškai nuteisiamas nesėkmei.

O jeigu elektromobilis nuvažiuoja jau 400 kilometrų ar daugiau, vartotojai jau netgi yra linkę atleisti mažas klaidas eksterjere ar labai minimalistinį interjerą. Nuvažiuojamas atstumas yra svarbiausia detalė.

Bet kiek gi nuvažiuoja įvairūs elektromobiliai ir kaip nepasimesti visame šitame labirinte:

Kas yra WLTP?

Kas yra NEDC?

Kodėl patariama krauti bateriją tik iki 80 procentų?

Kiek elektromobilis nuvažiuoja šaltu oru ir žvarbiomis Lietuvos žiemomis?

Kodėl kartais tas pats elektromobilis jį pakrovus rodo skirtingus nuvažiuojamus atstumus?

Ir daugelis kitų detalių.

Kas yra WLTP ir NEDC?

WLTP ( Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) ir NEDC (New European Driving Cycle) paprastai pasakius yra tam tikri standartai pagal kuriuos yra matuojama kiek gali nuvažiuoti automobilis, šiuo atveju, elektromobilis su pilnai pakrauta baterija.

NEDC standartas šiuo metu yra ganėtinai smarkiai kritikuojamas, nes jis yra pakankamai stipriai neatitinkantis nuvažiuojamo atstumo realiomis sąlygomis mieste ar užmiesty. Reikia turėti omenyje, jog testavimai vyksta gan laboratorinėmis sąlygomis mažu greičiu, kas galiausiai padaro įtaką nuvažiuojamam atstumui. Tad NEDC pateiktą nuvažiuojamą atstumą reikėtų vertinti su tam tikru skepticizmu ir tam tikrais atvejais numesti apie 20-30 procentų nuo bendro pateikiamo kilometrų skaičiaus. Jeigu pardavėjas Jums pateikia, jog elektromobilis gali nuvažiuoti apie 500 kilometrų, galite pasiskaičiuoti, kad turbūt realiomis sąlygomis nuvažiuosite apie 400 kilometrų.

WLTP standartas yra naujasis standartas įvestas tik 2017 metais ir jau šiek tiek realiau paskaičiuoja nuvažiuojamą atstumą. Yra įtraukiama daugiau įvairiausių aplinkos sąlygų ir elektromobilis testuojamas didesniu greičiu. WLTP skaičiai nuo realių gali skirtis 10-15 procentų.

Perkant naują elektromobilį į šiuos pateikiamus skaičius atsižvelkite ir atitinkamai realistiškai „numeskite” tam tikrą dalį ir gausite maždaug realų nuvažiuojamą atstumą.

Elektromobilis Volkswagen ID4

Volkswagen ID4

Kodėl patariama elektromobilio bateriją krauti tik iki 80 procentų?

Elektromobilių nuvažiuojamą atstumą garantuoja efektyvi ličio jonų baterija, kuri visgi turi savybę laikui bėgant šiek tiek degraduoti. Jeigu visiškai naujas elektromobilis nuvažiuoja apie 500 kilometrų, po kelerių metų elektromobilis gali nuvažiuoti apie 450-470 kilometrus. Senųjų LEAF baterijos buvo dar labiau nepatikimos ir degradavo dar didesniais greičiais, tačiau naujieji elektromobiliai tokių baterijų nebenaudoja.

Elektromobilyje baterija yra pati svarbiausia dalis, todėl ją reikia tausoti ir prižiūrėti.

Baterijos degradaciją gali įtakoti trys veiksniai:

  • Per dažnas įkrovimas dideliu greičiu (todėl patariama kuo daugiau krauti namuose su elektromobilių įkrovimo stotele);
  • Per dažnas krovimas (todėl patariama dažniau krauti nuo 10 iki 80 procentų, nei nuo 25 iki 50, nuo 15 iki 30 ir t.t.);
  • Per dažnas įkrovimas iki 100 procentų.

Rinkoje jau yra nusistovėjęs standartas (ir tą realiai įtakoja pačių baterijų chemija), jog elektromobilis gan gretai įsikrauna iki 80 procentų. Vėliau įkrovimo greitis smarkiai krenta ir likusius 20 procentų įkrauti gali užtrukti tiek pat ilgai kaip ir pirmuosius 80 procentų.

Baterija ilgu laikotarpiu bus daug sveikesnė ir tarnaus ilgiau, jeigu ji nebus perkraunama ir pastoviai „spaudžiama” būti 100 procentų pilna.

Todėl perkant naują elektromobilį atkreipkite dėmesį, koks bus Jūsų nuvažiuojamas atstumas pakrovus bateriją iki 80 procentų. Jeigu elektromobilis nuvažiuoja 400 kilometrų, su 80 procentų nuvažiuosite 320 kilometrų. Tai yra itin realistiškas ir geras pagrindas ilgoms kelionėms, nes vėl iki tų pačių 320 kilometrų pasikrausite labai greitai ir galėsite vykti toliau, negu bandysite bateriją krauti iki 100 procentų itin ilgai laukdami tų paskutiniųjų 20 procentų.

Kiek elektromobilis nuvažiuoja šaltu oru ir žvarbiomis Lietuvos žiemomis?

Šaltis be abejo daro įtaką nuvažiuojamam atstumui ir elektromobiliai čia nėra jokia naujiena: taip pat daug mažiau nuvažiuoja ir dyzeliniai ar benzininiai modeliai.

Lietuvos žiemos gali būti gan šaltos, tačiau dėl to pergyvent neverta, nes daug šaltesnėje Norvegijoje elektromobiliai yra itin populiarūs, o atstumai ten daug ilgesni, keliai gali būti daug kalnuotesni ir t.t. Ir tai nesudaro labai didelės problemos mūsų šiaurės draugams. Elektromobiliai tik populiarėja.

Esant itin šaltam orui, be abejo, reikia tikėtis tam tikro nuvažiuojamo atstumo kritimo, kuris gali siekti apie 10-20 procentų, o esant itin ekstremaliam šalčiui (kuris Lietuvoje kartais tęsiasi savaitę ar dvi) – net iki 30 procentų. Tiesiog esant tokioms sąlygoms atitinkamai planuokite savo keliones ir įkrovimus.

Rivian visureigiai

Rivian visureigiai

Kodėl kartais tas pats elektromobilis jį įkrovus rodo skirtingus nuvažiuojamus atstumus?

Kaip ir dyzeliniai ar benziniai modeliai, elektromobiliai taip pat atkreipiai didelį dėmesį į Jūsų vairavimo kultūrą.

Jeigu prieš paskutinį įkrovimą itin daug skubėjote, važiavote autostradose ar darėte daug greitų pagreitėjimų: elektromobilis rodys mažesnį nuvažiuojamą atstumą, nes tiesiog tokios veiklos daro įtaką suvartojamai energijai.

Labai svarbu atkreipti, jog elektromobilis, skirtingai nei dyzeliniai ar benzininiai automobiliai, daugiau energijos suvartoja būtent autostradose dideliais greičiais, negu lėtai riedant miesto gatvėse.

Todėl jeigu vieną savaitę ramiai važinėsite mieste, įsikrovus elektromobilį pamatysite 450 km nuvažiuojamą atstumą, o greitai palaksčius užmiestyje, pamatysite gal tik 400 kilometrų.

Į tai per daug nereikėtų kreipti dėmesio, nebent pamatysite labai stiprius neįprastus svyravimus, kurie gali indikuoti Jūsų baterijos degradaciją ar kitas problemas. Tuomet kreipkitės į gamintojus ar pardavėjus apžiūrai.

Koks elektromobilio nuvažiuojamas atstumas yra pakankamas?

Tai yra itin didelė debatų tema, nes vieni sako, jog daugelis mūsų kelionių (apie 90 procentų) sudaro tik iki 50 ar 100 kilometrų, tad didelis nuvažiuojamas atstumas nėra jau toks ir reikalingas. Tačiau kita pusė teigia, jog kol nebus elektromobilio, kuris nuvažiuos 700 kilometrų ir galės įsikrauti per 5 minutes – apie elektromobilio įsigijimą net nesvarstys.

Tiesa, elektromobiliai tikrai nuvažiuoja mažiau nei dyzeliniai ar benzininiai, ir turint elektromobilį keliones reikia planuoti šiek tiek atidžiau.

Lietuva nėra didelė valstybė ir realiai didžiausi įmanomi atstumai nuo taško A iki taško B gali siekti apie 350 kilometrų.

Nuo Vilniaus iki Palangos tėra 331 kilometras ir daugelis naujų elektromobilių tokius atstumus gali lengvai įveikti.

O kur dar bent vienas ar du sustojimai pakeliui, kurių metu būtų galima bateriją šiek tiek įsikrauti (nebūtinai pilnai)?

Didžiausia problema turbūt šiuo metu yra gan silpnas elektromobilių greito įkrovimo stotelių tinklas, nes jei jis ir yra gan strategiškai išdėstytas, ne visada veikia, ne visada yra laisvų vietų ir t.t.

Tačiau Lietuva iki 2027 metų žada masiškai plėsti stotelių tinklą net iki 15 kartų (ne 15 procentų) ir važiavimas elektromobiliu taps daug paprastesnis ir greitesnis. Įkrovimo stoteles rasime prie visų miestų ir visuose keliuose.

Baterijos simbolis

Taigi koks tas magiškas skaičius? Kiek kilometrų yra pakankamai?

Jeigu Jūs neturite kažkokių ypatingų poreikių (yra asmenų, kurie kasdien turi nuvažiuoti 500 kilometrų) ir į ilgas keliones traukiate tik savaitgaliais, manome, jog 300 kilometrų (turint 80 procentų įkrautą bateriją) yra tikrai pakankamas nuvažiuojamas atstumas Lietuvoje.

Tuomet kelionėje nuo Vilniaus iki Palangos tereikės sustoti vieną kartą kokioms 20 minučių (kurių metu galėsite išgerti kavos, užkasti), o jau Palangoje galėsite dar kartą pilnai įsikrauti bateriją ir pasiruošti kelionei atgal. Dar trumpesnės kelionės, kad ir iki Kauno ar Panevėžio, Jums išvis nekels galvos skausmo.

Dabar daugelis naujų elektromobilių gamintojų taikosi į 500-600 kilometrų nuvažiuojamą atstumą, o 2025 metais ar vėliau net 800 kilometrų atstumas rodosi realus, tad ateitis tikrai šviesi ir jeigu norite lukterti ir turėti elektromobilį su didesniu nuvažiuojamu atstumu, ilgai laukti nereikės.

Elektromobiliai, nuvažiuojantys virš 300 kilometrų

Šiuo metu rinkoje galime rasti jau pakankamai daug elektromobilių, kurie pilnai patenkins Jūsų poreikius Lietuvoje ir nuvažiuos daugiau nei 300 kilometrų:

Tesla Model 3

Tesla Model Y

Kia EV6

Toyota bZX4

VW ID3 Long Range

VW ID4 Long Range

Hyundai IONIQ5

Hyundai Kona

Renault Zoe 

ir daugelis kitų.

Išvados

Perkant naują elektromobilį labai svarbu įvertinti realų nuvažiuojamą atstumą ir neatsižvelgti į tik pardavėjo pateiktus skaičius. Būkite realistiški ir įvertinkite, jog realus atstumas bus kažkiek mažesnis.

Jeigu žadate pirkti elektromobilį, kuris nuvažiuoja tik apie 200 kilometrų ir mažiau, įvertinkite, ar jis tikrai patenkins Jūsų visus poreikius ir vėliau nesigailėsite perlipę į elektromobilį.

Labai svarbu realiai įvertinti savo poreikius ir džiaugtis nauja, aplinkos neteršiančia transporto priemone.

Ar šis įrašas buvo naudingas?
Taip
Ne

Komentarai uždrausti.